ساس چیست و از کجا وارد منزل ما میشود؟

علائم وجود ساس در منزل چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را تشخیص داد؟ اگر تا به امروز با حشره ساس گزیده شده‌اید می‌دانید که چقدر دردناک و اذیت  کننده است. در این مطلب قصد داریم تمامی علائم وجود ساس را بررسی کرده  و پس از از آن در رابطه با طرز برخورد صحیح با این حشره آشنا شویم. اگر در رابطه با ساس و شکل ظاهری این حشره و شناخت کامل آن میخواهید اطلاعاتی کسب کنید، پیشنهاد میکنیم حتما مطلب ساس چیست و از کجا وارد منزل ما می‌شود؟ را مطالعه بفرمایید.

ما فرض را بر این می‌گیریم که شما کاملا حشره‌ای به نام ساس را می‌شناسید. و اگر از نزدیک ببینید میتوانید با اطمینان بگویید این حشره ساس است یا خیر.

قبل از بررسی علائم وجود ساس در منزل، میخواهیم در رابطه با مکان زندگی ساس‌ها کمی اطلاعات کسب کنیم تا در زمان بررسی جایی از قلم نیوفتد.

ساس‌ها کجا زندگی می کنند؟

ساس ها در سرتاسر جهان از آمریکای شمالی و جنوبی گرفته تا آفریقا، آسیا و اروپا یافت می شوند. اگرچه وجود ساس به طور سنتی به عنوان یک مشکل در کشورهای در حال توسعه دیده می‌شود، اما اخیراً به سرعت در بخش‌هایی از ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و سایر نقاط اروپا گسترش یافته است. ساس‌ها در هتل‌ها و اقامتگاه‌های پنج ستاره نیز پیدا شده‌اند و وجود آن‌ها با تمیزی شرایط زندگی که در آن یافت می‌شوند مشخص نمی‌شود.

ساس ها نزدیک محل خواب انسان ها مانند تخت خواب، لای پتوها زندگی میکنند
ساس ها نزدیک محل خواب انسان ها مانند تخت خواب، لای پتوها زندگی میکنند

هجوم ساس معمولاً در اطراف یا نزدیک مناطقی که افراد می خوابند رخ می دهد. این مناطق شامل آپارتمان‌ها، پناهگاه‌ها، اتاق خواب‌ها، هتل‌ها، کشتی‌های تفریحی، اتوبوس‌ها، قطارها و خوابگاه‌ها می باشد. آنها در طول روز در مکان هایی مانند درز تشک ها، لولاهای کمدها، چارچوب تخت، کمد، داخل شکاف ها، پشت کاغذ دیواری یا هرجایی نزدیک تخت خواب پنهان می شوند. تحقیقات اثبات کرده است که ساس ها می توانند بیش از 30متر در یک شب سفر کنند، اما تمایل دارند در فاصله2.5 متری از محل خواب افراد زندگی کنند.

یه مطلب جذاب دیگه با موضوع  عکس‌‌هایی از کک انسانی. کک انسانی را بشناسید!

علائم اولیه ساس

یکی از شاخص‌ترین علائم ساس در منزل، گزش‌های کوچک و خارش‌دار روی پوست شما، اغلب روی بازوها یا شانه‌ها می‌باشد. ساس‌ها معمولاً به جای گزش‌های منفرد، دسته‌هایی از گزش‌ها را در اینجا و آنجا ایجاد می‌کنند. اما برای برخی از افراد،ممکن است علائم ساس به این صورت نباشد و  نیش ساس باعث ایجاد لک یا خارش نشود.

در این تصویر جای نیش و گزش حشره ساس بر روی پوست انسان دیده می شود
در این تصویر جای نیش و گزش حشره ساس بر روی پوست انسان دیده می شود

اگر گزش ساس را آنقدر خراش دهید که پوست آن حالت پارگی پیدا کند، ممکن است منجر به عفونت شود. برخی از افراد به گزش آلرژی دارند. برای آنها نیش می تواند منجر به کهیر، تاول یا خارش شدید شود. اگر این اتفاق برای شما افتاد به پزشک مراجعه کنید.

همچنین ممکن است بغیر از علائم نیش ساس، این علائم ساس‌ها را نیز مشاهده کنید:

  • مدفوع ساس، نقاط سیاه بسیار ریز
  • لکه های خون روی ملحفه یا تشک شما
  • تخم های سفید و بیضی شکل که به اندازه یک دانه سیب است
  • پوست ریخته ساس که شباهت زیادی به خود ساس دارد
  • بوی شیرین و کپک زدگی اطراف تخت شما

نحوه بررسی ساس

اگر شک دارید که ساس دارید، تشک و تخت خود را به دقت بررسی کنید، به خصوص در شکاف ها. ساس ها دوست دارند در این مناطق پنهان شوند، جایی که به راحتی به افراد برای گاز گرفتن دسترسی دارند. ممکن است آنها را در نزدیکی درزها، برچسب ها و لوله های فنر تشک یا جعبه یا در شکاف های چارچوب تخت یا تخته سر خود پیدا کنید.

  • در اتصالات کشوها
  • در درزها یا بین کوسن های مبل و صندلی
  • در پریزها و لوازم برقی
  • در چین های پرده ها
  • اتاق های مجاور
از آنجایی که ساس ها فقط با خون زندگی می کنند، نشانه کثیفی نیستند.
نیش ساس
نیش ساس

نیش ساس

یکی از بارزترین علائم ساس در منزل وجود نیش‌هایی بر روی بدنتان است. ساس ها عمدتاً در شب فعال هستند و معمولاً هنگام خواب شما را گاز می گیرند. آنها پوست را سوراخ می کنند و خون شما را از طریق منقار دراز خود میگزند. اگر ساس شما را گزید، ممکن است متوجه یک نقطه خارش در پوست خود شوید. در افرادی که رنگ پوست روشن دارند، گزش ها معمولا قرمز به نظر می رسند. در پوست های تیره تر، ممکن است بنفش باشند. دیدن آنها روی پوست تیره ممکن است سخت تر باشد.

بر خلاف گزش کک، که عمدتاً در اطراف قوزک پا وجود دارد، گزش ساس را در نواحی از پوست که هنگام خواب در معرض دید هستند، اغلب صورت، گردن یا دست‌ها مشاهده خواهید کرد. همچنین، گزش‌ها مانند نیش کک‌ها یک نقطه قرمز در مرکز ندارند. ممکن است فکر کنید که خارش و جوش ناشی از علل دیگری مانند پشه است. برای تشخیص این قضیه، باید حشره را پیدا و شناسایی کنید تا متوجه شوید ساس بوده یا پشه دیگری‌ست.

چگونه از شر ساس خلاص شویم؟

برای خلاص شدن از شر ساس، می توانید با انجام برخی اقدامات در خانه شروع کنید:

  • هر روز تخت خود و اطراف آن از جمله پنجره ها و قالب ها را جاروبرقی بکشید. پس از آن، بلافاصله کیسه جاروبرقی را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را در سطل زباله در فضای باز قرار دهید.
  • روی تشک و فنر جعبه خود یک روکش محکم بافته شده و زیپ دار قرار دهید تا ساس ها وارد یا فرار نکنند. ساس ها می توانند چندین ماه بدون تغذیه زندگی کنند. بنابراین پوشش را حداقل یک سال روی تشک خود نگه دارید.
  • ملافه ها، پرده ها و لباس های خود را در آب داغ بشویید و در بالاترین درجه خشک کن خشک کنید.
  • ترک های روی دیوار را ترمیم کنید و کاغذ دیواری پوست کنده را بچسبانید، تا از شر مکان هایی که ساس ها می توانند پنهان شوند خلاص شوید.
  • از یک برس سفت برای تمیز کردن درزهای تشک استفاده کنید تا ساس ها و تخم های آنها را قبل از جارو کشیدن پاک کنید.
  • از شلوغی اطراف تخت خود خلاص شوید و تخت خود را از دیوارها و سایر مبلمان خود دور کنید.
  • اگر تشک شما آلوده است، ممکن است بخواهید تشک جدیدی تهیه کنید. اما ابتدا، اقدامات احتیاطی بالا را برای بقیه خانه خود انجام دهید تا ساس ها وارد تشک جدید شما نشوند.

در حالی که این تکنیک ها می توانند به کنترل ساس کمک کنند، خلاص شدن از شر آنها اغلب به درمان های شیمیایی نیاز دارد. مطمئن شوید که فقط از آفت‌کش‌هایی استفاده می‌کنید که توسط وزارت بهداشت تایید شده هستند.

یه مطلب جذاب دیگه با موضوع  کک چیست؟نحوه شناسایی کک و راه رهایی از این حشره موذی

معمولاً بهترین کار این است که از یک شرکت سمپاشی کمک بخواهید تا هم خودتان از سموم در امان باشید و هم مشکلتان رفع گردد. ازبین بردن ساس امری تخصصی است و یادتان باشد سموم ازبین برنده ساس بسیار خطرناک هستند.

بهترین راه مبارزه با ساس سمپاشی توسط یکی از شرکت های فعال در این زمینه است
بهترین راه مبارزه با ساس سمپاشی توسط یکی از شرکت های فعال در این زمینه است

8 دیدگاه

    • دوست عزیز سلام
      بعلت اینکه برای سمپاشی ساس از سموم قوی‌تری استفاده می شود، بهتر است تا 24 ساعت از محیط سمپاشی شده بدور باشید

  • سلام
    ما چند روزی هست که احساس میکنیم چیزی داره مارو میگزه اما هرچی میگردیم حشره ای پیدا نمیکنیم.باید چکار کنیم؟

    • بهاره عزیز سلام
      در رابطه با صحبت شما چندین احتمال وجود دارد و باید نوع گزیدگی مشاهده شود و تشخیص داده شود چه حشره ای شما را گزیده است. میتوانید عکس از محل گزش را به شماره 09046836463 واتساپ نمایید و منتظر بمانید کارشناسان ما پاسخ شما را بدهند و اگز نیاز به بازدید احساس میکنید میتوانید با شماره 44488900 تماس بگیرید و درخواست کمک کنید

  • مطلبتون خیلی خوب بود. اگر امکان داره در رابطه با نوع نظافت در رستوران ها و هتل ها هم مطل بگذارید. ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *